Dobrý deň,
mám v rodine takýto prípad:
Chlapec na Slovensku vyštudoval strednú vojenskú školu, na Slovensku vyštudoval aj vysokú vojenskú školu, a ako príslušníka ČSĽA ho po jej skončení prevelili do Čiech. Od armády časom odišiel a nejakú dobu pracoval v Čechách, potom sa vrátil na Slovensko.
(nárok na výsluhový ani invalidný dôchodok mu v ČR nevznikol)
Po tretej operácii na Slovensku mu priznali čiastočný invalidný dôchodok (55%) vo výške....42,40 € mesačne.
Od roku 1980 do 1993 bol ako zamestnanec ČSĽA, spoločnej armády federatívneho spoločného štátu, ale do Osobného listu dôchodkového poistenia mu za tie roky napísali ZNAK J (prípadne J I, J II), to znamená doba zamestnania v cudzine. A to aj napriek tomu, že o žiadnu cudzinu do roku 1993 nemohlo ísť, kedže sme boli federácia a naviac, pre profesionálnych vojakov je určené (vo vysvetlivkách) písmeno A.
Výsledok?
Započítali mu síce cca 20 rokov pre obdobie dôchodkového poistenia, ale z doby, počas ktorej slúžil v ČSĽA mu nezapočítali ani jeden deň!
To znamená, že Sociálna poisťovňa sa tvári, ako keby pracoval a odvádzal dane a odvody len asi 3 roky, keď pracoval na Slovensku - a z toho mu vypočítala závratných 42,40€.
Našli sme si v zákonoch, že po rozdelení federácie bolo rozhodujúce, kde pred týmto dátumom mal zamestnávateľ sídlo. Logicky, ČSĽA mala sídlo v Prahe.
Ako príslušník ozbrojených síl federácie si predsa sám nemohol vybrať miesto pôsobenia.
Domnievame sa, že môže ísť o diskrimináciu, pretože švagor robil len na Slovensku a nemá so započítaním rokov do "rozhodujúceho obdobia" žiadny problém.
1) Aký máte na to názor ohľadom diskriminácie?
2) Soc.poisťovňa započítaných 15 rokov v ČSĽA (aj so školou) označila ZNAKOM "J", nemá tam byť A?
Odpovede
Áno, správne ste si pozreli do dohody medzi Českou a Slovenskou republikou, ale tieto dohody sa už v zásade neuplatňujú a uplatňuje sa koordinačné Nariadenie EP 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia, v zmysle ktorého pre dôchodkové dávky platí:
- Každý členský štát započíta do obdobia dôchodkového poistenia všetky obdobia získané vo všetkých členských štátoch EÚ. Váš príbuzný získal obdobie dôchodkového poistenia tak v SR ako aj ČR.
- z takto získaného obdobia sa určí dôchodková dávka podľa právnych predpisov každého štátu. Výška dávky je upravená pomerom obdobia získaného v konkrétnom štáte ku celkovému obdobiu poistenia. Keďže obdobie získané v armáde sa započítava do dôchodkového poistenia v ČR ( na základe dohody oboch štátov), slovenská strana nemohla do invalidného dôchodku započítať obdobie dôchodkového poistenia, ktoré má píbuzný v Čechách. Ak sa zhoršil zdravotný stav tak si Váš príbuzný musí teraz uplatniť nárok na invalidný dôchodok v ČR, tam bude poberať tú časť, ktorá patrí za pôsobenie v armáde. To Vám mali ale v Sociálnej poisťovni povedať. Obrátte sa na nich a žiadajte o zaslanie dokladov do ČR vrátane žiadosti o invalidný dôchodok.
Ďakujem za odpoveď,
no nemôže ma uspokojiť pomerne vágne zdôvodnenie,, že tieto "dohody sa už v zásade neuplatňujú". Pozerala som si kompletné znenia všetkých zákonov aj nariadení ES (aj predmetné 883/2004 vrátane noviel), ale Zmluva medzi SR a ČR nikdy zrušená nebola, a stále teda podľa môjho názoru musí platiť článok 30 tejto dohody. Podľa neho mala Sociálna poisťovňa započítať dobu služby (zamestnania) pred rozdelením ako dobu zamestnania na Slovensku. Preto budeme Rozhodnutie dávať na súd a budeme argumentovať nesprávnym postupom poisťovne.
Mimochodom, nemá nárok na invalidný dôchodok v ČR, lebo nesplňuje podmienku rokov.
Viem, že poisťovňa postupuje podľa Nariadenia a uplatňuje článok 52, no pre bývalú službu v armáde je v Zmluve (318/1994) predmetný článok. Rozpad federácie nemôže byť na újmu občana, už som si v noci našla aj rozsudok Najvyššieho súdu presne s týmto znením a sťažovateľ vyhral, Sociálna poisťovňa prehrala.
Napriek tomu ďakujem za námahu a prajem pekný deň.