Dobrý.Môj problém...
Kúpil som nehnutelnosť v malej privatizácii budovu, pozemok som kupoval v roku 1999. Predtým som si zašiel na kataster pozrieť, kto je majiteľom jedinej prístupovej cesty. Nemala majiteľa, parcela nebola ani charakterizovaná ako cesta, len ako ostatná plocha a bola na LV v držbe Slovenskej správy ciest Bratislava. Podotýkam, že ide o vybudovanú cestu na spominanej parcele a pred mojou nehnutelnostou bola autobusová zastávka a starala sa o nu SSC. V novembri v roku 2000 parcelu ako zastavanú plochu po 20 Sk vymenil obecný úrad za iný pozemok konkurencii, ktorá podniká oproti. SSC Bratislava sa vytratila z LV, to som sa dozvedel až v roku 2009. Preto som žiadal konkurenciu o zriadenie vecného bremena z dôvodu, že od roku 1991 podnikám na parcelách oproti nemu a je to jediná prístupová cesta. Konkurencia si ale postavila plot okolo cesty na mojej strane a na začiatku tejto parcely umiestnili aj rampu a vyberajú vstupné na kúpalisko, ktoré sa nachádza na konci tejto parcely.
Takže problém: cesta nie je ako stavba zapísaná na LV, nemá vlastníka a majiteľ pozemku ...zastavanej plochy KN 1120 v k.u. Vyšné Ružbachy mi nechce umožniť prístup pre zákaznikov na môj pozemok od júna roku 2009. Na súde sa domáham vecného bremena na parcelu, ale nie je mi jasný vzťah cesty ako stavby a práva prechodu po ceste. Môže obecný úrad z dôvodu, že to bola moja jediná prístupová parcela, uznaná aj katastrom nehnutelnosti pre potreby súdu, vymeniť za iné pozemky bez verejnej súťaže,bez vecného bremena pre mňa ,majitela nehnutelnosti? Týmto došlo k znehodnoteniu celej investície a nám zostali len oči pre plač.
Odpovede
V súlade so zákonom č. 138/1991 Zb. o majetku obcí, v znení neskorších predpisov, sú orgány a organizácie obce povinné hospodáriť s majetkom obce v prospech obce, v prospech občanov, ako aj v prospech tvorby a ochrany životného prostredia. Sú povinné obecný majetok zveľaďovať, chrániť, zhodnocovať a viesť ho v predpísanej evidencii. Vzhľadom na uvedené mal príslušný orgán obce pri zámene pozemkov brať na zreteľ aj na tú skutočnosť, že predmetná cesta je jedinou prístupovou cestou na Váš pozemok.
V súlade so zákonom o majetku obcí sa musia prevody vlastníctva majetku obce vykonať a) na základe obchodnej verejnej súťaže, b) dobrovoľnou dražbou alebo c) priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku. Pri zámere obce predať svoj majetok, musí zverejniť o aký majetok ide a spôsob jeho predaja na svojej úradnej tabuli, na internetovej stránke obce, ak ju má obec zriadenú, a v regionálnej tlači. Okrem prípadu, ak o prevode majetku obce rozhodne obecné zastupiteľstvo trojpätinovou väčšinou prítomných poslancov, avšak len v prípadoch hodných osobitného zreteľa. Podobné pravidlá by sa mali aplikovať aj pri zámene pozemkov vo vlastníctve obce.
Podľa informatívneho výpisu z listu vlastníctva sa jedná o druh pozemku „zastavané plochy a nádvoria“, pričom spôsob využitia daného pozemku je: „pozemok, na ktorom je postavená inžinierska stavba - cestná, miestna a účelová komunikácia, lesná cesta, poľná cesta, chodník, nekryté parkovisko a ich súčasti“. V zmysle cestného zákona (zákon č. 135/1961 Zb.) je predmetná cesta pravdepodobne neverejnou účelovou komunikáciou a v súlade so stavebným zákonom (zákon č. 50/1976 Zb.) ide o inžiniersku stavbu.
„Právo cesty“ ako vecné bremeno sa viaže k pozemku. Podľa § 151o ods. 3 Občianskeho zákonníka: „Ak nie je vlastník stavby zároveň vlastníkom priľahlého pozemku a prístup vlastníka k stavbe nemožno zabezpečiť inak, súd môže na návrh vlastníka stavby zriadiť vecné bremeno v prospech vlastníka stavby spočívajúce v práve cesty cez priľahlý pozemok.“ Táto úprava však platí až od 1.1.2008, do tej doby bolo možné zriadiť právo cesty len dohodou dotknutých strán. Právo cesty sa môže zriadiť len vtedy, ak nie je možné zaistiť prístup vlastníka stavby k verejnej komunikácii.
Vzhľadom na uvedené Vám odporúčame preveriť skutočnosti (napr. rozhodnutie príslušného orgánu obce), na základe ktorých došlo k zámene majetku obce. Obce zodpovedajú za škodu (zákon č. 514/2003 Z.z.), ktorá bola spôsobená nezákonným rozhodnutím alebo nesprávnym úradným postupom. Právo na náhradu škody sa premlčí za tri roky odo dňa, keď sa poškodený dozvedel o škode. Ak je podmienkou uplatnenia práva na náhradu škody zrušenie alebo zmena právoplatného rozhodnutia, plynie premlčacia lehota odo dňa doručenia (oznámenia) rozhodnutia. Najneskôr sa právo na náhradu škody premlčí za 10 rokov odo dňa doručenia nezákonného rozhodnutia poškodenému alebo osobám, ktoré môžu uplatniť nárok na náhradu škody v prospech poškodeného alebo po jeho smrti, alebo odo dňa, keď došlo k nesprávnemu úradnému postupu.
som vlastník pristupovej cesty ktorej casť vedie k môjmu domu a väčša časť časť k susedovmu domu sused má odomňa iba právo prechodu pešo motorovým vozidlom som povinný cestu udržiavať hlavne v zimnom období alebo stačí napisať na vchodovú bránu cesta nie je v zime udržiavaná vopred dakujem za odpoved