Prosím o potvrdenie alebo korekciu nášho postupu pri fakturovaní dlhodobých kurzov, ktoré sa uhrádzajú vopred. Je to podobné ako pri fakturovaní nájmu? To znamená, že:
- vopred vystavíme zálohovú faktúru na celú sumu vrátane DPH, ale bez jej osobitného vyčíslenia
- po úhrade vystavíme daňový doklad s dátumom zdaniteľného plnenia = deň pripísania úhrady na účet, kde uvedieme sumu a vyčíslime DPH, ale do poznámky uvedieme "prosím, neplaťte, faktúra bola uhradená zálohou".
Ak kurz trvá pol roka, treba ešte po jeho ukončení vystaviť zúčtovaciu faktúru so sumou na úhradu = 0? V tomto bode sa totiž názory viacerých našich poradcov rozchádzajú - jedni hovoria áno, druhí hovoria nie.
Ďakujem.
Odpovede
Podľa môjho názoru je potrebné vystaviť faktúru aj po ukončení kurzu.
Prvá zálohová faktúra je len žiadosťou o platbu vopred.
Druhá faktúra je vystavená pre účely DPH, nakoľko došlo k vzniku daňovej povinnosti. Účtovanie tejto faktúry by sa však malo premietnuť len v zmene stavu pohľadávok (zníženie účtu 314) a záväzkov (vznik DPH povinnosti na účte 343) u dodávateľa a vice versa u odberateľa.
V závislosti od zmluvných podmienok je následne potrebné vyúčtovať dodanie služby školenia (či už po definitívnom ukončení kurzu alebo jednotlivých jeho etáp). Táto tretia, faktúra je podkladom pre zaúčtovanie výnosov u poskytovateľa kurzu a tiež nákladov u školenej osoby.
Odpovedala: Kvetoslava Čavajdová, Tax Senior
Ďakujem.