
Ako správne hlasujú vlastníci bytov pri rozhodovaní o obnove bytového domu?
Články
Poistenci, preverte si, koľko vám na očkovanie prispeje vaša poisťovňa
Povinné očkovanie je plne hradené štátom. Niektoré vakcíny nám však lekár môže iba odporúčať a my si za nich musíme zaplatiť. Zdravotné poisťovne preto ponúkajú svojim klientom rôzne benefity.
Nezaočkovaných musí lekár nahlásiť úradom
Očkovanie pomáha chrániť spoločnosť, napriek tomu je pre mnohých strašiakom.
Akú penziu by ste dostali ihneď a o koľko by narástol váš dôchodok, ak by ste popri ňom aj pracovali
Do dôchodku už nie je ďaleko a vy zvažujete, čo sa vám viac vyplatí. Pozrite si konkrétne príklady z praxe, aký by vám vyšiel predčasný dôchodok, koľko by ste dostali po dosiahnutí dôchodkového veku a o koľko by vám vrástla penzia, ak by ste popri nej chodili aj do práce.
Ktoré značky áut sa opotrebúvajú najpomalšie a ktoré sa aj po ojazdení oplatí i havarijne poistiť?
Majitelia starších vozidiel často zvažujú, či treba mať popri povinnej zákonnej poistke aj tú havarijnú. Na isté modely sa to oplatí, na iné nie.
Návrh za 300 miliónov eur padol. Zvýšený prídavok na dieťa nebude
Plénum pri návrhu na skrátený režim pri prídavku na dieťa nebolo uznášaniaschopné ani na druhý pokus
Odpovede
Musí to byť dvojtretinová väčšina všetkých vlastníkov v dome. Tento prípad bližšie upravuje paragraf 14, ods. 3) Zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov: Ak vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome rozhodujú o úvere a o zabezpečení úveru, o zmluve o výstavbe alebo nadstavbe bytov alebo nebytových priestorov v dome a o zmene formy výkonu správy, rozhoduje sa vždy hlasovaním na schôdzi vlastníkov dvojtretinovou väčšinou hlasov všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome. Toto hlasovanie nemôže byť písomné.
Fungovanie bytových spoločenstiev.
Pred istými rokmi sa začali s veľkou slávou predávať byty do osobného vlastníctva občanov.Malo to byť prínosom pre všetkých občanov, ktorí si byty odkúpia.Ale prax je častokrát žalostne odlišná, hlavne pre chudobnejších spoluobčanov, ktorých je žiaľ vysoké percento.Často ich je väčšina. Pokúsim sa podľa mojich skúseností, aj z vlastnej praxe na tieto problémy poukázať.Ako príklad beriem viac bytových domov z Nity, časť Straré mesto.Lebo pravde sa zabrániť nedá.Je to v niektorých prípadoch o úplnej absencii sociálneho cítenia a pochopenia možností, hlavne menej majetných spoluobčanoch.
Predmetom sváru sú samozrejme schôdze vlastníkov bytov a nebytových priestorov.Hlavne tá časť, kde sa manipuluje s majiteľmi, ako keby boli nesvojprávny a naopak, zvolení predstavitelia v bytových domoch sa obrátia proti menšej, alebo väčšej časti majitelov.Začnú vystupovať, ako „spasitelia a jediný majitelia rozumu“, ale hlavne im ide o ich vlastné záujmy a názory.Tak v skratke: V zásade sú možné iba dve formy vlastníctva:
Prvá forma je riadenie bytového domu Správcovskou spoločnosťou, čo je forma podľa mňa výhodná, lebo je možnosť sa sťažovať na chyby v správe na bežných kontrolných a iných úradoch Slovenska.V bytoch sú volení Predsedovia majiteľov bytov. Samozrejme aj výbor, podľa ustanovení zákona .Správcovská spoločnosť je dobrá hlavne vtedy, keď spravuje viac obytných domov a hlavne má svojich zamestnancov správy a čo je dôležité, aj vlastnú údržbu, vždy po ruke a samozrejme kvalifikovanú.Ak má charakter, tak poskytuje takto aj cenove dostupné služby.
Druhá forma správy, žiaľ nie vždy dobrá, je Spoločenstvo vlastníkov a majiteľov bytov a nebytových priestorov.Bytovky sú vtedy samostatné, vedené Predsedom Spoločenstava majiteľov bytov-SVB.Ďalej je tam rada, zväčša len formálna, lebo predsedovia sa väčšinou snažia ovládnuť bytovku na svoj obraz a často aj demagogicky, a prekrúcaním a svojským vykladaním zákonov.Nie sú priamo zodpovední voči úradom pri prechmatoch, možno sa s nimi len súdiť, čo na Slovensku je dosť ťažké, z viacerých hľadísk.Tieto bytovky si najímajú Sprácov, ktorí sa výkonne finančne nechajú ohodnotiť vysokou čiastkou, je to vlastne také svojské výpalné.A tak začína často voľné bačovanie tandemu Predseda - Správca/ alebo Správkyňa. To sa stalo aj u nás v Nitre, časti Staré mesto.Vznikly nemalé úbytky financií, pri neprehľadnom toku peňazí.Doslova okaté okrádanie zo strany istej pani správkyne, veľmi známej v Nitre s takýmto počínaním.Nastáva prepojenie na zvláštne záujmové skupiny, právnici, architekti, exekútory.Vieme, ako sa takáto organizácia volá.A je to veľmi časté.
A sme pri základe celého problému.V popredí problému je zmanipulovanie majiteľov bytov, hlavne starších, podsunutím neúplnných informácií. Podchytí sa skupina verných, alebo akoby vyvolených.V ďaľšom sa vypracuje príslušný katastrofický scenár, prečo treba robiť aj zbytočné veci.Majitelia bytov sa v zásade delia na niekoľko skupín.Na skupinu bohatých a chudobných.Bohatým je väčšinou jedno, koľko platia mesačne za byt a do fondu opráv.Tí skoro vždy hlasujú za všetko.Aj čo netreba. Chudobní somozrejme niektorí tiež hlasujú za všetko, až už keď je neskoro a nemajú na to, čo odhlasovali, tak sa musia sťahovať do lacnejších bytov.Ďalšou kapitolou sú v bytovke súčasne bývajúci mladí a starší ľudia.Mladí by bez ohľadu na finančné možnosti starších ľudí rekonštruovali aj to, čo netreba rekonštruovať.A sú bezohľaddní aj voči zdravotnému stavu starších ľudí.
A na tomto postoji bohatnú hlavne na províziách správcovia a predsedovia spoločenstiev.Lebo kvázi výber firiem na rekonštrukccie a opravy bytoviek je biznis ako hrom. Veľmi ťažko je možné dokázať preberanie úplatkov, ale prax je taká, že firmy sa predháňajú v poskytovaní provízií, veď sa im to vráti tak či tak zvýšenými cenami za práce.Provízia podľa mojich zistení je do 10 % z ceny.Preto je tak často krát nanútené zatepľovanie budov, aj kde to prakticky nemá niekde význam, preto sa častokrát zbytočne menia potrubia, v polovine životnosti, preto sa nútia ľudia meniť okná za plastové, aj keď na ne nemajú.Byty sú prostriedkom na rýchle zbohatnutie pre určitých „dobrodincov“.A verte, väčšinou nepomôže ani výmena vedenia bytoviek. Mám dostatok informácií, pretože je to zväčša len kozmetická úprava. Je to nedobré.Netvrdím, že všade to ide takto, ale ja mnoho seriózne vedených bytoviek nepoznám.
Žijem v realite, a tá je na Slovensku hlavne len a len o peniazoch. Iste nie o sociálnom cítení.Ale o možnostiach ledva žijúcich mnohých majiteľoch bytov. No a štát sa stavia svojsky k tejto problematike, iba sem tam pomôže. Preto bráňme sa ľudia.proti nesvedomitým vedeniam bytoviek!!
A co v pripade, ze jeden vlastnik vlastni 22 bytov a zvysne 2 byty su vlastnene inymi vlastnikmi. Znamena to, ze ti dvaja dokazu prehlasovat toho jedneho?
Nie, v tomto prípade má vlastník s 22 bytmi 22 z 24 hlasov
tebe asi matematika moc nejde.. kolko je 2 z 22
Počet hlasov vlastníka sa pre účely hlasovania na schôdzi vlastníkov určuje počtom bytov alebo nebytových priestorov, ktoré tento vlastník v bytovom dome vlastní. To znamená, že každý vlastník bytu alebo nebytového priestoru má jeden hlas za každý byt alebo nebytový priestor, ktorý v bytovom dome vlastní. Vo Vami uvedenej situácii by nastala práve opačná situácia, že vlastník vlastniaci 22 bytov (a teda majúci 22 hlasov) by sám prehlasoval zvyšných dvoch vlastníkov vlastniacich po jednom byte.
Pre úplnosť by sme radi uviedli, že prehlasovaný vlastník bytu alebo nebytového priestoru má právo obrátiť sa do 15 dní od obdržania oznámenia o výsledku hlasovania na súd, aby ten rozhodol o otázke, ktorá bola predmetom hlasovania. Ak si však svoje právo prehlasovaný vlastník neuplatní v uvedenej 15-dňovej lehote, toto právo zaniká. Ak sa vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome nemohol o výsledku hlasovania dozvedieť (napríklad pre dlhodobý pobyt v cudzine a pod.), má právo obrátiť sa žalobou na súd najneskôr do troch mesiacov od hlasovania, inak jeho právo tiež zaniká.
Ako to je v prípade, ak z tridsiatich vlastníkov bytov sa schôdze zúčastní iba 15 a dvojtretinovou väčšinou (12 za) rozhodnú napr. o úvere na obnovu byt. domu. Ostatní schôdzu ignorovali alebo sa z vážnych dôvodov zúčastniť nemohli.
Ak vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome rozhodujú o úvere a o zabezpečení úveru, o zmluve o vstavbe alebo nadstavbe bytov alebo nebytových priestorov v dome a o zmene formy výkonu správy, rozhoduje sa vždy hlasovaním na schôdzi vlastníkov dvojtretinovou väčšinou hlasov všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome. Toto rozhodnutie nemožno vykonať písomnou formou. V prípade, ak je v dome 30 vlastníkov, musí o úvere rozhodnúť minimálne 20 vlastníkov, t.z., že minimálne 20 vlastníkov musí byť na schôdzi prítomných, inak nie je hlasovanie právoplatné.
Dobrý deň, chcela by som sa spýtať, či takisto 2/3 väčšina vlastníkov prítomných na schôdzi, musí odhlasovať aj takú skutočnosť, akou je schválenie zmeny prepočtu nákladov na teplo. (Doteraz to bolo u nás v pomere 30:70, teraz sa ale odhlasovala zmena na 60:40). Na schôdzi nás bola nadpolovičná väčšina z vlastníkov bytov: 19 prítomných z celkového počtu 38. Tento návrh prešiel pomerom hlasov 10:9.
Dobrý deň. O spôsobe rozpočítavania nákladov na teplo rozhoduje nadpolovičná väčšina všetkých vlastníkov hlasovaním. Vo Vašom prípade by to bolo minimálne 20! vlastníkov bytov a NP v dome. Ak sa schôdze zúčastnilo len 19 vlastníkov (menej ako nadpolovičná väčšina), podľa zákona hodinu od začiatku schôdze môžete rozhodovať nadpolovičnou väčšinou zúčastnených vlastníkov. V takom prípade je Vami uvedené hlasovanie v pomere 10:9 platné.
Upozornenie: Ak sa však schôdze zúčastní nadpolovičná väčšina všetkých vlastníkov, hodinu od začiatku schôdze sa nerozhoduje nadpolovičnou väčšinou prítomných, ale nadpolovičnou väčšinou všetkých vlastníkov. Pre predstavu – ak by sa na Vami spomínanej schôdzi zúčastnilo 20 vlastníkov (nadpolovičná väčšina všetkých), hlasovanie napr. v pomere 11:9 by nebolo platné.
Pre úplnosť uvádzam znenie §14 zákona 182/1993:
"(2) Pri hlasovaní na schôdzi vlastníkov sa rozhoduje nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome, ak tento zákon neustanovuje inak. Ak počet zúčastnených vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome neumožňuje hodinu po začatí schôdze vlastníkov právoplatné hlasovanie, rozhoduje sa nadpolovičnou väčšinou zúčastnených ; to neplatí, ak ide o hlasovanie podľa odseku 3, § 7a ods. 1, § 7c ods. 2 písm. i) a ods. 3, § 8a ods. 1 a 5, § 8b ods. 2 písm. i) a ods. 3, § 10 ods. 1 a § 16 ods. 3 a 4."
Stránky